Mini Novella : SUCI - Cinta Roadblock - part 13



" Dah Zariff. Jom balik. Esok abah keje ni. "

" Jom, bah !  Esok mama tak keje. Mama cakap dia cuti "

" eh? mama tak bagitau pun "

" tak tau. tapi Zariff dengar mama cakap SEPERAIS ... SEPERAIS tu aper bah? "

" owhh..  Surprise... Surprise tu macam kejutan ler. Buat satu benda bagi orang lain terkejut.. lepas tu orang tu suka "

" Ooooo ... macam April Fool tu eh ?  "

" Eh! bukaaann. April Fool tu orang putih jer sambut. Tapi lebih kurang le tu.. "

Zariff tergaru-garu kepala tanda tak paham.

" Tak per.. kalau esok mama wat surprise tu, nanti Zariff paham. Dah, jom balik"

Agak-agak surprise apa yang Firah nak buat ? Esok bukan Birthday aku. Birthday Zariff hujung tahun nanti.. Errmmm... Anniversary? Tak lah. Bulan lepas dah sambut kot? Dah lah. Malas nak pikir. Banyak sangat benda nak kena pikir sekarang ni. Berserabut kepala wei !


**********************


Malam semalam, hingga sekarang ni, Suci tak balas pun sms aku tu. Kenapa ni? Aku pulak yang naik risau. Pagi tadi di ofis dia ambil Emergency Leave. Kenapa eh? Ada hal apa sebenarnya? Kenapa dia buat aku terpinga-pinga menunggu jawapan macam ni??? Chewah ! Ayat novel le pulak.


SURPRISE !!! 

" Happy Birthday to You !
 Happy Birthday to You ! 
 Happy Birthday to Sofea !
    Happy Birthday to You ! "


" Tiup lilin... Tiup lilin.. " - Firah

" Thank you, my Beautiful Sis... Muaahh! My Sweat Bro-in-Law ! Sini meh ! " - Sofea

" Ish ! apa ni?? Ma...! " - Aku


" Ops ! Ops ! Husband aku tak boleh nak kiss-kiss eh! Nampak hubby ko kang ! " - Firah

Si Sofea ni. Suka-suka dia nak kiss-kiss aku. Dulu, masa mula-mula aku berkawan dengan orang rumah, si Sofea ni memang sosial sikit. Aku sendiri pun malu gila bila Firah ajak keluar bertiga dengan dia. Bukan apa... Cara dia dressing tu. Aduyai.. Boleh tercabut serban Pak Imam surau.


" You... Mr Akim.. Watch out , ya ! hehehhe" - Sofea

" Dia main-main jer Bah.. Dah le. Abah makan dulu eh. Mama nak layan tetamu tu "


Main-main apa nyer.. Mata jeling manja macam tu. Gila ! Nasib baik le aku ni bukan jenis macam tu. Kalau tak, memang dah "ke laut" dah kitaorg berdua ni. Kena pula Husband dia yang selalu outstation tu.. selalu tak de rumah. EH! Apa yang aku terbayang jauh ni?? Astarfirullahalazim !


Birthday party Sofea ni berjalan lancar. Ramai jugak tetamu yang datang. Hampir semua kawan-kawan Firah. Kawan-kawan pengedar. Bukan dadah. Kosmetik Brand XXX tu ler (Jenama sengaja dirahsiakan..hehe)

Penat betul malam ni. Nasib baik esok memang Offday. Hari ni boleh lah tidur awal. Badan dah mula sakit-sakit ni. Sofea tidur sini malam ni. Dia teman Firah di bilik. Port aku memang atas sofa ruang tamu. Lagi selesa.


Zzzzzzzz....


Sedang aku lena tu, tiba-tiba ada orang goyangkan bahu aku. Dalam samar-samar cahaya lampu jalan luar.... ditambah pula mata aku yang kabur tanpa spek... aku nampak...  Eh??? Suci ???! Dia buat apa kat rumah aku ni ???



" Ko wat apa kat sini ???? "

" Syyyyy......   Kang Firah bangun.. "

Dia duduk di sebelah aku. Tangan dia mula memegang lengan, bahu dan terus meraba peha aku..


" Eh.. jap..jap... ni mimpi kan??? "

" Syyyy...  bukan mimpi.... "

" Suci ! Dah ! Apa ni !!??"  - aku menolak dia ke tepi


" You nak kn? Sini la.. " 

Eh??  'YOU ??' Suci tak panggil aku YOU ...  Siapa ni ??? Aku capai spek.


" SOFEA ???! "

Aku bingkas bangun dari sofa. Kelihatan si Sofea tu masih lagi tersengih-sengih duduk di situ. 
Dia bangun dan menghampiri aku. Tangannya cuba lagi untuk mencapai aku. Aku tepis. Dia ni memang dah lebih ni.

" Sofea ni dah kenapa?? "

" Alaa...  sikit jer.. tak kan tak boleh? "

" Ni kalau Kak Firah nampak ni... mati abang.."

" Kalau you tak nak layan I, I cerita pada Firah, you sebut nama siapa tadi? SUCI? Owwhhh... your colleague, right ? "

" Dah ! jangan melampau ! "
 
Aku bergegas ke tandas. Malas aku nak layan perempuan ni. Aku masih lagi boleh fikir, yang mana baik, yang mana buruk. Perasaan marah ada dalam kepala aku ni. Kenapa eh, dia macam tu? Dan aku pulak, macammana boleh terbayang Suci dalam gelap tu? Betul lah. Aku dah betul-betul rindu pada Suci.


*******************


" Betul ni? Abah tak nak ikut kitaorang pergi sarapan? " - Firah

" Ermmm... "

 - aku hanya mengangguk kepala. Sempat juga aku tengok si Sofea tu. Tersenyum macam kerang busuk. Buat muka tak bersalah. Kalau ikut kan hati, nak je aku ceritakan peristiwa semalam kepada Firah. Tapi takut jugak kalau-kalau dia buat cerita lain. Dia tu dah lah jenis pandai bercakap. Tak pasal-pasal aku yang kena. Lebih-lebih lagi pasal aku tersebut nama Suci semalam...


" Abah nanti macam biasa eh? Kitaorang nak pegi ambil stok kat HQ. Malam kot Mama balik. Itupun kalau jalan tak jem. "

" baik-baik bawa kereta tu "

" ok "  

" Bye, you... hihihi... "   - Sofea. Eii ! Geram betul lah dengan dia ni.



------------------------   bersambung

Comments

Popular posts from this blog

Citer blue ?? yer ker ???

Makna Di Sebalik E-Mail Addr....