Mini Novella : SUCI - Cinta Roadblock - part 15


" Akiiimmm ! "

" Amboi ! Sukanya dia...  apa hal gedik semacam ni " 

" Eh .Aku saja je panggil kau. Tak boley ker ? "

" Boley, Cik suci... tak kan tak boley "


Gembira sakan si Suci ni. Tak pernah pulak dia happy macam ni. Ish. Apahal pulak Minah ni diri je sebelah aku? Nak jadi bodyguard aku ke apa? Tengok tu. Dia usik-usik nya bekas alat tulis aku. Risau pulak aku tengok.


" Wei. Jangan le kacau benda tu. Kang berterabur kang. Gi la buat keje ! " 


Aku bukan apa, memang tak selesa dia diri sebelah aku. Jantung aku ni. Siapa nak handle ? Berdegup bukan main. Tangan pun dah tak betul nak menaip.


" Akim... dengar arr aku citer..? "

" ye.. dengar ni "

" kau tau... dia dah ON dah.. "

" Hah ?? Aper yang ON ? "

" ON ler.. wat-wat tak paham je dia ni...  hehehe " 

" Adui ! Nak cakap, cakap ler.. yang kau cubit aku naper ? "

" Geraaaamm nengok ko nih. Tak paham-paham... heheheh "

" Ishh...  dah ler... naper ni? Aku nak siapkan keje nih ! Benda ni urgent tau tak?  "

" Kau dengar le aku citer ni... " 

" Aduyai.. merengek pulak dia ni. Yer.. citer...citer.. "

" Kitaorang dah DECLARE dah. So.. tinggal nak jumpa dia je ni "

" Eleh ! Percaya sangat. Tah2 bangla ker.. indon ker... baru yer " 

" heyy... Kau jeles kan ? cuba ckp..cuba ckp.. " 


Tangan Suci mencucuk-cucuk pinggang aku, cuba nak geletek. Sebelum ni mana pernah macam ni??

" Ish.. ish... Dah lah ! "

" Cakap ler.. hehehe... kau jeles kan ? hehehe " 

" Aduuuuuh ! Ye ! Ye ! Aku jeles ! " 

" Heehehehe. "

" Aku serious ni. Aku memang jeles. Aku jeles kau ngan budak tu. Aku jeles kau citer2 pasal dia pada aku ! Puas ?? "

Aku perasan muka Suci tiba-tiba berubah. Seakan tak percaya apa yang dia dengar. Aku terluah pulak apa yang aku rasa selama ni. Sejak kes MIKA.

" Eh ! Kim... Kau gurau je kn ? "

Aku hanya diamkan diri. Teruskan kerja di depan mata.

" Kim ! cakap la ! Kau gurau kan ? "

Malas aku nak layan minah ni. Aku ada plan sendiri. Aku nak dia tahu yang aku pun suka kan dia. Aku yang betul ni. Bukan Mika. At least, kalau aku dah reveal siapa Mika nanti, dia tak kan marah sangat. Pasal dia tahu kenapa aku buat macam tu.

" Dah lah ! Tak nak layan aku kn? Jangan cakap ngan aku lagi ! Blah lah ! "

Dia cuba melangkah pergi.

" Suci. Sekejap.. " 

Aku sempat gapai tangan dia. Ku tarik perlahan hingga rapat ke meja aku.

"Aper??? "

" Nanti la dulu. Kau dengar apa yg aku nk cakap ni. "
 
 Lengan suci masih lagi aku tak lepas kan. Dia tak ada pun membantah. Seakan merelakan apa yang aku buat.

" aku tak nak orang lain, lebih2 lagi orang yg aku tak kenal, sakitkan hati kau. Aku tak sanggup nak lihat kau derita macam dulu. Aku tak nak kau sedih2. Aku nak kau happy. Pasal tu. Aku nak pastikan yang kau tak tersalah pilih teman hidup.. "

" apa yang merepek nih??"

" aku sayang kau suci. "

  
Rasanya aku dah terluahkan hampir semua pada suci. Dia hanya terdiam, sambil terpinga pandang muka aku.

" Akim ... " 

Eh. Buat pertama kali dia panggil nama aku dengan lembut...? Biar betul??

" ye? "

" tolong lepas tangan aku, boley? Sakit la... "
 
Alamak. Baru aku perasan yang aku masih tak lepaskan tangan dia. Malunyer....

" Sorry... "
 
Suci pandang aku atas-bawah. Dia tak cakap apa2 lepas tu.. terus jer melangkah ke meja dia. Aku tak pasti apa yang cuba aku sampaikan td tu, perlu atau tidak.


********** 


~ Assalamualaikum, En Syed Mikail  ~
 

~ Waalaikumussalam Cik Suci Aanisa ~

~ Free x ? ~ 


~ belum tidur lagi? Dah kul 12 dah ni ~


~ Belum. Ingat kn awak. ~


~ awak tidur. Nanti saya dtg dlm mimpi. ~


~ X nk. Saya nk awk dtg skrg ~


~ Saya tau. Saya pun rindu kat awak. Tp.. belum masa nye... ~


~ Awak. Td kat opis ada org nk try saya. ~
~ Try ?? ~ 

~ Dia ckp sayang kat saya .~


~ Errmm.. ok la tu. So? Awak layan x? ~


~ Entahlah, wak...dia tu sekarang nampak lain macam... dulu dia x pernah pulak ckp mcm tu kat saya.. bila saya citer saya jumpa awak.. sibuk pulak nk feeling2 mcm tu... ~ 


~ Owh. Ok ~


~ Awak marah ke? Kalau marah, saya minta maaf... ~


~ Saya ok jer ~


~ Dia tu kawan ofis saya je, wak.. sorry eh? ~


~ x per. Sayang sbg kawan je tu. X yah risau2 sgt la ~


~ Harap mcm tu. Laki org tu, wak. Lagipun sorang je yg boleh sayang saya ~


~ Siapa? Ex awak ker? Hehe ~


~ Cari pasal eh? K la awak. Dah ngantuk ~


~ Ok. Gud night. tidur baik2 eh? Assalamualaikum ~


~ Waalaikumussalam ~


********************


Adakalanya aku rasa ada kelebihan juga apabila aku jalin kan hubungan dengan Suci. Lebih-lebih lagi kalau aku jadi kedua-dua nya sekali - AKIM & MIKA.

Mika - Tempat Suci luahkan rasa. Tempat dia bermanja. Tempat mengadu. 
Akim - Tempat Suci cerita apa yang terjadi antara dia dengan Mika. Segala apa yang dia suka, atau tak suka pada Mika, akan dia cerita pada Akim.

Aku mengaku, aku memang bertindak zalim buat Suci. Semua orang akan jadi marah. Bila dapat tahu diperbodohkan macam tu. Memang aku akan hentikan semua ni. Malam nanti, aku akan beritahu pada Suci, perkara sebenar.


***********************

----  Di Ofis   -----

" Suci! Jap.. "
" ko nak aper lagi Kim? "
" err.. aku nak mintak maaf pasal semalam "
" tak per. Memang aku dah maaf kn pun "
" betul ni?? Alhamdullilah. "
" tapi kan.. aku nak tanya skit "

Alamak !! 

" ko suka aku eh? "
" uh? "
" eleh. Ko suka aku kn? "
" merepek. Aku main2 je la. "
" kalau ko ikhlas, niat ko betul, aku ley consider la"

hah??? Betul ke apa yang aku dengar ni?

"Apa dier?? "

Suci hanya tunduk diam. Aku nampak dier tersenyum. Biar betul? 

" wei...  suci... ckp ler "
" hahahahaha.. tau pun takut..! aper la ko ni Kim.. aku main2 jugak "

ceh! Main-main? Kalau lah betul. Aku terkam dia on the spot!  Hehehe

" dah la. Jom teman aku tapau Kim "
" tak nak la. Aku nak lelap jap. "
" Eleh. Ckp sayang... tapi nak biarkan 'sayang' ko ni gi sorang2.. aper laa... 
da la. Aku turun tapau jap.. "

Ya Allah. Kalau lah apa yang dia cakap tadi betul.. dan bukan main2.. Kau tunjuk kan la, Ya Allah... aku memang sayangkan dia sekarang ni. Aku tak tau macam nak akhiri semua ni.


****************


---- Home Sweet Home ----

" Abah. Mama tengok sekarang ni.. abah banyak termenung jer.. kenapa? "

Firah memotong lamunan aku. Baru je aku pikirkan dialog2 yang perlu nak susun, untuk nak diterangkan pada Suci. 

" eh. Tak la...  biase jer "
" jangan tipu. Mama kenal abah bukan sehati dua.. " 

Firah hampiri aku. Duduk di sebelah, atas sofa. Kemudian dia menghulur segelas air pada aku.

" Betul. Pasal kerja je. "
" owh yer ker...? " 
" zariff mana? Tido ke? "
" tak la. Ada tu. Tengah main ps2 "
" jangan kasi dia main lama sangat, ma.. esok kan sekolah "
" alaa.. biar le. Kalau ngantuk dia tido la tu. "

Ermmm.. biar betul mama dia ni. Dah tak kira hari sekolah dah. 


" jap. Abah nak suruh dia tido "
" kul 10 pun belum, Bah.. biar la dia "
" kena tido awal. Senang skit nak bangun solat esok pagi "
" suka hati abah ler "


Aku bukan apa. Aku tak nak Zariff jadi macam aku masa sekolah dulu. Dah tak kira masa aku main game. Masa tu zaman game Sega. Hinggakan mak aku membebel tak henti-henti pada aku. 

Selesai je settle hal Zariff, aku duduk semula sebelah Firah. Teman dia layan cerita kat tv tu. 


" bah. Tengok citer ni. Kesian wife dia bah. "


Aku tonton drama kat tv tu. Kelihatan sepasang suami-isteri sedang bertekak. Yang isteri menangis2. Sang suami pula marah2.. sambil memasukkan baju2 ke dalam beg besar. Aik? Apa punyer  cerita ni?? Lelaki pulak yang merajuk ? 


" laki dia ni ada pompuan lain " - sambung Firah... " wife dia dapat tau. Wife dia tanya, laki dia boleh berang pulak. Kalau Firah la ni... "


Uh? Alamak. Macam pedas je citer ni. Macam terkena je dengan aku. Tapi aku tak le seteruk tu. Eh. Belum sampai taraf tu kot? Atau... akan jadi macam tu... kalau aku buat macam lelaki tu buat? 


" abah ! Ma tanya ni....! Mengelamun pulak dia!"

" hah? Apa dier? " 

" mama tanya ni... abah  tak macam tu kn ? "

" eh. Ke situ pulak dia pikir."

" abah jgn memain. Kalau mama dapat tau... siap! "

" Ah!! Mengarut! "


Perghhh.. betul gak tu. Aku kena pikir jugak. Kalau2 satu hari nanti.. benda ni terjadi pada aku... 

************











Comments

Popular posts from this blog

Citer blue ?? yer ker ???

Makna Di Sebalik E-Mail Addr....